de “branding” van Buitenplaats Brienenoord

Ja, we zijn een nieuw pand aan het bouwen. Dat weet iedereen nu wel. Dat is een bijzonder proces en daar vertellen we graag over. Heel binnenkort laten we aan iedereen zien hoe dat definitieve ontwerp eruit ziet. Maar daarna? Straks staat er een pand en wat wordt het dan? Buitenplaats Brienenoord.

Natuurlijk hebben we daar op verschillende avonden met mensen over gepraat, hebben we het in subsidie-aanvragen en ondernemingsplannen zo goed mogelijk uit proberen te leggen. Want ja, om allerlei mensen enthousiast te krijgen, om geld te krijgen voor dit bijzondere bouwproject, moet je met een goed en gedegen plan aankomen. Dat lukt aardig, zo blijkt. Maar die ene zin die alles samenbalt, die ene zin die alles verteld?

Dat is zo ongelooflijk ingewikkeld!

We willen veel, programmeren en faciliteren. Met allerlei leuke en interessante partners uit Rotterdam.

We willen zowel een plek zijn voor IJsselmonde als een inspirerende plek voor groot Rotterdam. We willen onze dromen en de dromen van anderen realiseren. We willen collectief nadenken over de toekomst van Rotterdam, Nederland, de wereld. We willen fijnzinnige kleinschalige horeca, een ontspannen aanschuifkantoor, een uitdagende programmering, we willen cultuur en natuur samenbrengen, een vleugje activisme en ruimte voor bezinning. Kortom, een gebouw dat intensief gebruikt wordt en toch zijn rustieke uitstraling behoudt. Maar ja dat is niet die ene zin!

De meeste aanvragen beginnen we zo:

“Buitenplaats Brienenoord wordt een speelplaats voor alle leeftijden waarbij de toekomst centraal staat. Een plek in de natuur waar de stedeling tot rust kan komen, zich kan ontwikkelen, nieuwe ideeën en inspiratie kan op doen en anderen kan ontmoeten.Een plek waar volwassenen weer mogen spelen en klooien en waar kinderen net zo serieus genomen worden als volwassenen.” En dan volgt er nog veel meer, allemaal noodzakelijke woorden natuurlijk.

Ik probeer door een boek heen te komen waarbij je je ondernemingsplan op één A4-tje moet kunnen beschrijven. Wat een ongelooflijk saai boek. Waar is de romantiek, de poëzie? Alles in mij schreeuwt nee! Nee! Wij willen dat toch helemaal niet, een oneliner zijn. Kijk, een wokrestaurant heeft het makkelijk. Goed en snel voedsel bereiden voor een hongerige klant. Maar we worden het tegenovergestelde van een wokrestaurant. Maar ja, je kan jezelf niet in de markt zetten met wat je niet wilt zijn, zo vertellen mij de professionals.

We hebben ons plan al teruggebracht van 24 naar 12 pagina’s want dat was elke keer wat de mensen zeiden. “Mensen, mensen, het is teveel, te uitputtend, te omvattend, haal die quotes van die filosofen er maar uit, hoe concreter hoe beter. Plat slaan die handel.”

Dus ja, die ene zin dus. Die op een poster past. Die zich nestelt in de hoofden van de ander. Ik weet het, “branding” is een vak. Een knap vak. Het lijkt zo simpel, maar doe het maar eens.

Want als je zegt, een speelplek voor alle leeftijden, wat we nog wel eens doen, dan moet je dat toch gaan uitleggen. Nee, er komt geen ballenbak. Nee we gaan geen spelletjesavonden organiseren of speurtochten uitzetten.

Een ontmoetingsplek in de natuur? Boring!

Een werk- maak- speel- doe- rust- ontmoetingsgebouw? O, ja, jullie zijn die mensen die geen keuzes willen maken.

Al typend denk ik dat je natuurlijk dit stukje niet kan eindigen zonder de fantastische oplossing.

Je werkt ergens naar toe, naar een briljant einde. Dat regeltje waarvan iedereen denkt: O, wat fijn, dit is het, dit gaat het worden, nu snap ik het waar die mensen al meer dan een jaar tijd, liefde en geld in investeren.

Maar helaas. Misschien moeten we maar accepteren dat we niet de mensen zijn van de bondigheid. Dat je er geweest moet zijn om het te kunnen ervaren. Te voelen. Te snappen. Ja, dat is voor een papieren werkelijkheid waar we nu nog mee te maken niet heel krachtig. Ik weet het. Het voelt vooralsnog als een nederlaag. Buitenplaats Brienenoord, waar vooralsnog de bondigheid ontbreekt.

Misschien is er wel een markt voor veel woorden, voor veel zinnen. Misschien wordt het wel hip of de norm. Dan zijn we in ieder geval op tijd.

Buitenplaats Brienenoord, veel zin in!